Monday 22 August 2011

PPG - MODUL

Assalamualaikum wmb. Pelajar yang belum mendapatkan modul PIM3101, sila download melalui www.moe.gov.my/ipgm/portal  kemudian click smp, seterusnya click PPG, click modul dan click PIM3101. Seterusnya cetak, baca dan fahami modul tersebut. Terimakasih.

Saturday 20 August 2011

TAZKIRAH RAMADHAN - NASYID

PPG - TUGASAN UNTUK TUTORIAL 24 SEPTEMBER 2011

Assalamualaikum wmb. Perhatian kepada semua pelajar PPG unit PAI 3 dan 4 yang belum membentangkan tugasan pada 20 Ogos lepas, anda dikehendaki membahagikan kepada lima kumpulan dan membentangkan tajuk di bawah pada 24 September. Sila emailkan tugasan tersebut sebelum 20 September ke alamat email sofiahmohamed@yahoo.com.my

  1. Mencari maklumat yang berkaitan dengan Konsep Pendidikan Islam  j-QAF.
  2. Huraian kepada pengenalan dan konsep Pendidikan Islam j-Qaf
    Melibatkan :

    ·          Pengenalan
    ·          Objektif
    ·          Matlamat
    ·          Kandungan
    ·          Kurikulum dan
    Pelaksanaan
  3. Pembentangan tugasan dalam bentuk grafik mengenai konsep Pendidikan Islam j-Qaf
  4. Dapatkan Model-model Program j-QAF
  5. Menjelaskan   model-model j-QAF dari segi konsep, objektif, matlamat dan kepentingan   

Monday 15 August 2011

TERKINI UNTUK PPG

Assalamualaikum, 

Semua pelajar PPG sila layari http://www.ippm.edu.my/ untuk dapatkan jadual waktu dan penempatan kelas terkini. Mengikut jadual tersebut kelas PIM3101 telah diasingkan antara kumpulan 3 dan kumpulan 4. Justeru masa pembentangan agak panjang dan diharapkan dapat dilaksanakan dan dimanfaatkan dengan sebaiknya. Terimakasih.

Friday 12 August 2011

JAWAPAN KEPADA KENAPA WANITA MUSLIMAT SUSAH MENUTUP AURAT MENGIKUT SYARIAT

  • Tanggal 12 Ogos, saya menulis di ruangan status dalam facebook mengenai penutupan aurat iaitu "TUTUP AURAT? Tertarik dgn ceramah seorang ustaz yg menyatakan bahawa kita bukan menutup kulit tapi tutup bentuk-bentuk badan termasuk di kepala, menampakkan sanggul juga termasuk tidak menutup aurat dgn sempurna, apalagi bahagian2 anggota badan yang lain."
  • Alhamdulillah status ini mendapat respon yang baik tetapi dari pihak lelaki sahaja, perempuan belum memberi komentar. Ini antara komentar yang diberi " selalu orang pentingkan makanan je yang halal..tp bab2 lain x pernah nk sentuh halal atau haram..contoh..aurat..poli​tik..bisnes..DLL..  (bagus sangat komentar ni)
  • Komentar seterusnya "Sukar dan payah ke orang perempuan nak tutup auratnya ? ....... jualan lelong atau jual murah atau percuma biasanya di tepi jalan atau kaki 5 aje." (komentar ni sangat baik)
  • Ini jawapan Ummu Mujahid "Susah cz tutup aurat mengikut syariat akan melibatkan ilmu, iman, amal dan taqwa. Duit banyak macamana pun kalau tiadailmu, tiada iman,tiada taqwa, mereka tidak akan menutup aurat. Ada yang cuba tutup aurat tapi masih belum mengikut apa yang disuruh oleh Al-quran dan hadis contohnya: bertudung pendek atas dada atas cukup2 tutup dada (walaupun bertudung tp belum ikut sunnah), bertudung dgn kain yang terlalu jarang atau lembik sehingga mengikut bentuk dada, bertdung dihadapan tetapi di belakang terlalu pendek, bertudung tapi rambut di hadapan dikeluarkan, bertudung tapi bersanggul tinggi, bertudung tetapi baju menampakkan bentuk2 badan (baju dijahit list, dibahagian2 tertentu)
  • Ini jawapan seterusnya " Bertdung tetapi memakai baju berlengan pendek, baju pun pendek sehingga tidak dapat menutup punggung, bertudung tetapi berseluar agak kecil sehingga menampakkan bentuk kaki, bertudung tetapi tidak memakai stokin (kaki adalah aurat). Al-Quran dan Sunnah perintahkan kaum muslimat menutup aurat dgn memakai pakaian longgar, labuh dan tidak jarang. Aurat wanita muslimah solehah seluruh badan melainkan muka dan tangan sahaja. Ramai yg nampak dh menutup aurat tetapi kaki tidak ditutup.
  • Sebelum komentar  di atas tertera, Ummu Mujahid mendapat soalan dari seorang pelajar A di bahagian CHAT di Facebook, soalannya "
    salam..ustzah..maaf saya nak tnye..td sya ada t'bc kt wall ustzh psl sanggul pun aurat juga yea..yang dimaksudkan sanggul tu yang dijual di kedai ke atau sanggul yang berambut panjang? terima kasih ustzh (^_^)
  • Jawapan Ummu Mujahid "Wslm,sanggul tinggi menampakkan bentuk,samada rambut panjang disanggul atau pakai sanggul palsu lepas tu pakai tudung, jadi nampak bentuk sanggulnya."
  • Soalan seterusnya "klau rambut kita panjang dan kita ikat tp niatnye untuk kemas dan x rimas boley ke ustzh?
  • Jawapannya "xpe kalau di rumah, tp kalau keluar ikatkan ke bawah dan cuba xnampakkan bentuk sanggul ye
  • Pelajar A " 0oo faham2 slame ni sya ingatkan yang hadis Rasulullah tntg sanggul tu sanggul yg dibeli kt kdai je rupenye rmb0t bt0i p0n sme jgk eh"
  • Jawapan Ummu Mujahid seterusnya " OOh tidak...samada palsu atau sanggul betul tetap kena sembunyikan bentuknya."
  • Pelajar A "0rait syukran ustzh ats ilmunya tp kan bende nk sye penah bahas dgn kwn2 mrk ckp mcmmne klau x ikat ramb0t rimas."
  • Ummu Mujahid "..memang rimas dan tak kemas,rambut terburai, tp ikat kemas,masuk dlm tudung dan tolakkan ke bawah. Sama mcm bentuk badan,kita pakai baju besar,tudung kain yg tidak ikut bentuk badan,InsyaAllah...kita sedaya upaya ikut syariat,kalau ternampak juga. Allah Maha Tahu."
  • Pelajar A "alhamdulillah..trima ksih ustzh"
  • Ummu Mujahid " sama-sama anakku...moga sedikit perkongsian ilmu ini memberi keberkatan"
  • Wallahua'lam
DALIL-DALIL KEWAJIPAN MENUTUP AURAT

“Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman : Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan khumur (jilbab)nya ke dadanya”. (QS. An-Nur : 30-31)

Allah SWT berfirman :
“Hai Nabi, katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu, dan istri-istri orang-orang mukmin : Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal dan oleh karenanya mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha  Pengampun lagi Maha Penyayang”. (Qs. Al-Ahzab: 59).
 
Dalam riwayat Aisyah RA, bahwasanya Asma binti Abu Bakar masuk menjumpai Rasulullah SAW dengan pakaian yang tipis, lantas Rasulullah berpaling darinya dan berkata : "Hai Asma, sesungguhnya jika seorang wanita sudah mencapai usia haidh (akil baligh) maka tak ada yang layak terlihat kecuali ini, sambil beliau menunjuk wajah dan telapak tangan." (HR. Abu Daud dan Baihaqi).
 
ANTARA CIRI LELAKI DAYUS IALAH MEMBIARKAN ISTERI DAN ANAK CUCUNYA MEMBUKA AURAT
 
Imam Az-Zahabi menerangkan lagi berkenaan perihal dayus dengan katanya :-
الديوث وهو الذي يعلم بالفاحشة في أهله ويسكت ولا يغار وورد أيضا أن من وضع يده على امرأة لا تحل له بشهوة
Ertinya : Dayus, iaitu lelaki yang mengetahui perkara keji dilakukan oleh ahlinya dan ia sekadar senyap dan tiada rasa cemburu ( atau ingin bertindak), dan termasuk juga ertinya adalah sesiapa yang meletakkan tangannya kepada seorang wanita yang tidak halal baginya dengan syahwat" (Al-kabair, 1/45 )
  • Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah
  • Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.
  • Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

 

Thursday 11 August 2011

PPG - TUGASAN UNTUK TUTORIAL 20 OGOS 2011

Berdasarkan portal ippm, terdapat perubahan jadual waktu kelas terbaharu bagi program PPG. Justeru itu tugasan berikut juga turut berubah

Semua Kelas Pendidikan Islam dikehendaki menyediakan tugasan berikut:-
Topik 5: Analisis kandungan Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam KBSR

  • Dapatkan sukatan pelajaran Pendidikan Islam dan buat rumusan secara analitik berkaitan falsafah dan kandungan sukatan.
  • Analisiskan kandungan Huraian Sukatan Pelajaran  Pendidikan Islam  KBSR
  • Pembentangan grafik analisis kandungan sukatan pelajaran Pend. Islam KBSR

Topik 6: Pengenalan Buku Teks dan Buku Panduan Guru dan kaitan dengan sukatan pelajaran

  • Buat huraian tentang kepentingan buku teks dan Buku Panduan Guru
  • Pembentangan cara penggunaan Buku Teks secara berkesan dalam pengajaran & pembelajaran
  • Cari bahan-bahan yang berkaitan tentang penggunaan dan keberkesanan Buku Teks, Buku Panduan Guru dan Sukatan Pelajaran
  1. DICADANGKAN AHLI KUMPULAN ADALAH KUMPULAN YANG SAMA DENGAN TUGASAN KERTAS PROJEK.
  2. SEMUA TUGASAN ADALAH DALAM BENTUK POWER POINT
  3. MARKAH TUGASAN AKAN DIAMBIL SEMASA PEMBENTANGAN KUMPULAN(MARKAH DIBERI SECARA INDIVIDU)
  4. TUGASAN YANG AKAN DIBENTANG, SILA EMAILKAN KE ALAMAT(sofiahmohamed@yahoo.com.my) bagi kelas 3 dan 4 DAN (safi64@gmail.com)  bagi kelas 1 dan 2, SELEWAT-LEWATNYA PADA 19 OGOS 2011
  5. SYUKRAN WAILALLIQO'

Wednesday 10 August 2011

Sumber rujukan PIM3101 (PPG)

Main references supporting the course:
Abdullah Ishak,Dr. (1995) Pendidikan Islam dan pengaruhnya di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Kementerian Pendidikan Malaysia (2002) Sukatan pelajaran sekolah rendah pendidikan Islam Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Kementerian Pelajaran Malaysia (2005) j-QAF panduan pelaksanaan model dan modul pengajaran dan pembelajaran.Putrajaya: Jabatan Pendidikan Islam dan Moral

Additional references supporting the course:
Al-Syaibani. Mohd Omar Al-Toumi (1991). Falsafah pendidikan Islam. Terjemahan Dr. Hassan Langgulang.Shah Alam: Hizbi

Kementerian Pendidikan Malaysia (2002)  Huraian sukatan pendidikan Islam KBSR tahun 1-6. Kuala Lumpur :Dewan Bahasa dan Pustaka

Kementerian Pendidikan Malaysia (2003)  Buku teks pendidikan Islam sekolah rendah tahun .Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Kementerian Pendidikan Malaysia (2005) Panduan pelaksanaan pendidikan Islam enam bulan pertama tahun satu Putrajaya: Jabatan Pendidikan Islam dan Moral

Jabatan Pendidikan Islam dan Moral.(2004) Buku Panduan Dasar, Perlaksanaan dan Pengurusan Kurikulum j-QAF . Putrajaya: Jabatan Pendidikan Islam dan Moral

Ismail Ab. Rahman.(1993). Pendidikan Islam Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

NOTA ISLAMIC EDUCATION (AG1351R) PPISMP TESL JUN 2010


SIFAT MAHMUDAH
*         Sabar
*         Syukur
*         Khauf (takutkan kemurkaan Allah)
*         Roja (mengharapkan keredhaan Allah)
*         Benar
*         Jujur
*         Pemaaf
*         Pemalu
*         Tawadhu (merendahkan diri sesame muslim)
*         Tawakkal (meletakkan pergantungan kepada Allah)


SIFAT MAZMUMAH
*         Tergesa-gesa
*         Riya (melakukan sesuatu dengan tujuan ingin menunjukkan kepada orang lain)
*         Dengki (hasad)
*         Takabbur (membesarkan diri)
*         Ujub (kagum dengan diri sendiri)
*         Bakhil
*         Buruk sangka
*         Tamak
*         Pemarah
*         Sumah (melakukan sesuatu dengan tujuan untuk mendapatkan kemasyhuran )


MUSLIM TERHADAP TUHANNYA
*         Sedar dan taat akan perintah Tuhan
Menyedari dia senantiasa memerlukan pertolongan Allah serta mentaati perintah Allah sekalipun bertentangan dengan kehendak nafsunya.
*         Sentiasa bertaubat dan mencari keredhaan Allah
Segera bermohon kepada Allah apabila menyedari yang dirinya lalai atau berlaku cuai serta memastikan bahawa seluruh gerak kerja adalah untuk mendapatkan keredhaan Allah.
Firman Allah subhaanahu wa taaala:
 Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa bila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya. (Al-Araf:201)
*         Perlaksanaan ubudiyyah terhadap Allah
Firman Allah subhaanahu wa taaala:
  Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu. (Al-Zaariyat:56)
beribadah kepada Allah dapat dilaksanakan dalam segala gerak-geri manusia selagi niatnya hanyalah semata-mata kerana Allah. Sebesar-besar ibadah ialah menegakkan hukum Allah dan membangunkan pemerintahan Islam.


MUSLIM TERHADAP DIRINYA
*         Memurnikan aqidah
Pembersihan keyaqinan, kefahaman dan pandangan supaya sesuai dan selaras dengan keterangan dan tuntutan Al-Quran dan Hadeeth serta memastikan aqidah bersih dari dicemari dengan segala bentuk kesyirikan, bidaah, khurafat, dan tahyul.
*         Memiliki ilmu yang mantap
Perkara pertama yang patut diketahui dengan lebih mendalam ialah ilmu pengetahuan berkenaan kitab Allah dan diikuti dengan ilmu fardhu ain yang lain.
*         Memiliki bidang pengkhususan
Menumpukan seluruh tenaga dan perhatian kepada jurusan dan perhatian yang menjadi pengkhususan sama ada di bidang agama (fardhu ain) atau bukan. Kejayaan ilmiyyah yang tinggi menyebabkan seseorang itu dipandang tinggi seterusnya dakwah dan risalah yang dibawa juga akan dipandang mulia oleh manusia selagi individu itu merealisasikannya dengan ikhlas, bersungguh-sunnguh dan menjaga adab-adabnya.


MUSLIM TERHADAP IBU BAPA DAN KELUARGANYA
*         Berbuat baik kepada kedua-duanya
Islam mengangkat tinggi martabat ibu bapa sehinggakan Allah meletakkan keredhaan keduanya sesudah keredhaan Allah.
Firman Allah subhaanahu wa taaala:
 Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa. (An-Nisaa:30)
*         Mentaati kedua-duanya selagi mana tidak bertentangan dengan syariat Islam
*         Melaksanakan tanggungjawab untuk menyelamatkan mereka daripada api neraka
Firman Allah subhaanahu wa taaala:
 Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu. (At-Tahrim:6)


MUSLIM TRHADAP SAUDARA-MARA DAN SAHABAT-HANDAINYA
*         Mencintai kerana Allah atas dasar iman, dan ikatan aqidah
Tidak mencintai seseorang kerana peribadinya semata-mata sebaliknya kerana kelebihan-kelebihan yang ada padanya yang membawa orang lain menuju keredhaan Allah.
*         Tidak membelakangi mereka
Meraikan mereka sama ada di dalam keadaan senag ataupun susah.
*         Memenuhi keperluan yang diperlukan
Hendaklah memenuhi keperluan apabila diperlukan dan mendahului keperluan mereka dari kepentingan diri sendiri.
*         Berpesan atas kebenaran dan kesabaran
Mengingatkan tentang suruhan agama yang perlu ditunaikan serta larangan-larangan yang mesti ditinggalkan.

NOTA ISLAMIC EDUCATION (AG1351R) PPISMP TESL JUN 2010

 
PENGERTIAN AKHLAK
  • Menurut bahasa:
      Perkataan akhlak berasal daripada perkataan (al-akhlaaku) iaitu kata jama daripada perkataan (al-khuluqu) bererti tabiat,kelakuan, perangai, tingkahlaku, matuah, adat kebiasaan, malah ia juga bereti agama itu sendiri. Perkataan (al-khulq) ini di dalam Al-Quran hanya terdapat pada dua tempat sahaja, antaranya ialah:
      Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang amat mulia. (Al-Qalam:4)
      Sementara perkataan (al-khalqu) bererti kejadian, ciptaan, dan juga bermaksud kejadian yang indah dan baik. Apabila dirujuk kepada kejadian manusia, ia bermaksud struktur tubuh yang badannya yang indah dan seimbang. Jika dirujuk kepada kejadian alam semesta, ia juga membawa erti kejadian atau ciptaan yang indah, tersusun rapi, menurut undang-undang yang tepat. Di dalam Al-Quran terdapat 52 perkataan (al-khalqu) yang merujuk kepada kejadian manusia, alam sarwajagat dan lain-lain kejadian. Antara lain firman Allah subhaanahu wa taala:
 
      Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih penggantian malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang beraqal. (Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri dan duduk atau dalam keadaan baring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (lantas berkata): Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha suci Engkau maka peliharalah kami daripada siksaan neraka. (Ali-Imran:190)
  • Menurut istilah:
Antara definasi akhlak menurut istilah ialah: sifat yang tertanam di dalam diri yang dapat mengeluarkan sesuatu perbuatan dengan senang dan mudah tanpa pemikiran, penelitian dan paksaan.
 Ibn Miskawaih, ahli falsafah Islam yang terkenal mentakrifkan akhlak itu sebagaikeadaan jiwa yang mendorong ke arah melahirkan perbuatan tanpa pemikiran dan penelitian.
 Imam Ghazali radiAllahu anhu mengatakan: akhlak ialah suatu keadaan yang tertanam di dalam jiwa yang menampilkan perbuatan-perbuatan dengan senang tanpa memerlukan pemikiran dan penelitian. Apabila perbuatan yang terkeluar itu baik dan terpuji menurut syara dan aqal, perbuatan itu dinamakan akhlak yang mulia. Sebaliknya apabila terkeluar perbuatan yang buruk, ia dinamakan akhlak yang buruk.

PENGERTIAN AKHLAK MENURUT ISLAM
 Islam mempunyai dua sumber iaitu Al-Quran dan As-Sunnah yang menjadi pegangan dalam menentukan segala urusan dunia dan akhirat. Kedua-dua sumber itulah juga yang menjadi sumber akhlak Islamiyyah. Prinsip-prinsip dan kaedah ilmu akhlak Islam semuanya didasarkan kepada wahyu yang bersifat mutlak dan tepat neraca timbangannya.
 Apabila melihat perbahasan bidang akhlak Islamiyyah sebagai satu ilmu berdasarkan kepada dua sumber yang mutlak ini, dapatlah dirumuskan definisinya seperti berikut:
  Satu ilmu yang membahaskan tatanilai, hukum-hukum dan prinsip-prinsip tertentu bagi mengenalpasti sifat-sifat keutamaan untuk dihayati dan diamalkan dan mengenalpasti sifat-sifat tercela untuk dijauhi dengan tujuan membersihkan jiwa berasaskan wahyu Ilahi bagi mencapai keredhaan Allah (ridwaanullah).
 Manakala akhlak pula dapatlah kita rumuskan sebagai satu sifat atau sikap keperibadian yang melahirkan tingkah laku perbuatan manusia dalam usaha membentuk kehidupan yang sempurna berdasarkan kepada prinsip-prinsip yang telah ditetapkan oleh Allah.
 Dengan kata lain, akhlak ialah suatu system yang menilai perbuatan zahir dan batin manusia baik secara individu, kumpulan dan masyarakat dalam interaksi hidup antara manusia dengan baik secara individu, kumpulan dan masyarakat dalam interaksi hidup antara manusia dengan Allah, manusia sesama manusia, manusia dengan haiwan, dengan malaikat, dengan jin dan juga dengan alam sekitar.

SKOP DAN RUANG LINGKUP AKHLAK DALAM ISLAM
 Dalam hidup ini ada dua nilai yang menentukan perbuatan manusia iaitu nilai baik dan buruk (good and bad), betul dan salah (true and false). Penilaian ini berlaku dalam semua lapangan kehidupan manusia. Apakah yang dimaksudkan dengan baik dan buruk, betul dan salah, benar dan palsu itu? Apakah alat pengukur yang menentukan sesuatu perbuatan itu baik atau buruk, betul atau salah, benar atau palsu? Persoalan-persoalan inilah yang akan dijawab oleh ilmu akhlak.
 Matlamat hidup manusia berbeza antara individu dengan individu lain. Ada yang menjadikan kebendaan, harta benda sebagai matlamat yang diburu dalam kehidupan. Ada pula yang menjadikan kebesaran ataupun kekuasaan, ada yang mencari nama dan kemasyhuran. Ada juga yang berusaha mencai ilmu pengetahuan dan ada pula golongan yang memandang remeh terhadap kehidupan tersebut, sebaliknya bersifat zuhud di dunia; memadai dengan kehidupan yang sederhana. Mereka lebih menumpukan peningkatan rohaniyyah dengan mementingkan persoalan hidup akhirat.
 Perbezaan pandangan inilah yang meneyebabkan timbulnya beberapa aliran di dalam memahami akhlak. Semua pandangan ini apabila diteliti dengan saksama, tidak dapat dijadikan sebagai matlamat terakhir atau tertinggi yang seharusnya dicapai oleh manusia. Oleh itu, tentulah di sebalik pandangan atau perbezaan ituada satu matlamat hakiki yang wajib dituntut oleh manusia. Apabila sesuatu perilaku atau perbuatan manusia itu selaras dengan neraca timbangan tersebut, itulah yang dikatakan baik dan sebaliknya yang tidak selaras dengan ukuran tersebut itulah yang dikatakan buruk atau jahat dan sebagainya.
 Persoalan-persoalan inilah yang menjadi skop perbahasan ilmu akhlak, iaitu ilmu yang menerangkan tentang baik dan buruk, dan juga menerangkan sesuatu yang sepatutnya dilakukan oleh seseorang dalam perjalanan hidupnya di dunia ini. Ilmu ini juga cuba menerangkan matlamat yang seharusnya dituju oleh manusia dan juga menggariskan jalan-jalan yang seharusnya dilalui untuk melaksanakan sesuatu dalam hidup ini.
 Jelaslah bahawa fungsi akhlak ialah mengkaji dan meneliti aspek perilaku dan perbuatan manusia. Ia menilai dari segi baik atau buruknya perbuatan itu, apa yang patut dan apa yang tidak patut dilakukan oleh seseorang. Semua yang berlaku pada manusia bersifat tidak iradi (bukan dengan ikhtiar) seperti pernafasan, detik jantung dan sebagainya tidak termasuk dalam skop ilmu akhlak. Jadi tidaklah boleh diberi nilai atau hukuman ke atas perkara ini sebagai baik atau buruk.
 Segala tindakan manusia yang dilakukan secara sedar dan dengan ikhtiar, sama ada hubungan dengan Allah, hubungan sesama manusia, hubungan dengan alam sekitar, hubungan dengan diri sendiri dan sebagainya, semuanya mengandungi nilai akhlak. Segala tindakan manusia baik yang berupa peribadi mahupun bersifat sosial, ekonomi, politik, kebudayaan dan sebagainya mengandungi nilai akhlak yang diambil kira dan dipertanggungjawabkan kepada kepada mereka yang terlibat di dalam dalamnya. Nilai akhlak yang buruk akan diberikan balasan siksa.
 Jadi bidang akhlak itu hanya meliputi perilaku perbuatan dan tindakan manusia yang dilakukan dalam lingkungan dan suasana berikut:
*         Dilakukan dengan sedar dan niat.
*         Dilakukan denganikhtiar sendiri.
*         Melakukannya dengan sengaja, tidak dalam keadaan lupa atau bersalah.

PERBEZAAN DI ANTARA AKHLAK DAN MORAL
 Menurut istilah, moral berasal daripada bahasa lati moralis atau mores iaitu jamak kepada perkataan mos yang bererti kebiasaan iaitu perbuatan, budi pekerti dan perangai. Dictionary of Education menyatakan bahawa moral ialah suatu istilah yang digunakan untuk menetukan batas-batas dari sifat, perangai, kehendak, pendapat atau perbuatan secara layak dapat diaktakan benar, salah, baik, atau buruk.
 Manakala perkataan etika pula berasal daripada bahasa Yunani ethikos daripada ethos yang juga membawa erti adapt kebiasaan, perangai dan sebagainya. Kedua-dua istilah ini adalah bermaksud tatasusila, peraturan dan norma-norma yang mengukur tentang baik buruknya, salah atau betulnya sesuatu perbuatan manusia. Ia merupakan tindakan lahiriyyah manusia dalam hubungan sesama manusia berdasarkan kepada pemikiran dan oandangan umum dalam sesuatu kumpulan, masyarakat, pada sesuatu kumpulan, masyarakat, pada sesuatu masa dan tempat tertentu. Nilai-nilaian bersifat relative, subjektif dan temporal. Oleh itu, ia mungkin berubah menurut sesuatu lingkungan pemikiran, suasana dan tempat.
 Secara harfiahnya, kedua-dua istilah tersebut dapatlah disamakan dengan istilah akhlak daripada bahasa Arab yang membawa erti perangai, tingkah laku, perilaku, tatasusila dan budi pekerti.
 Islam sebagai agama yang syumul, komprehensif dan sempurna, menjadikan akhlak sebagai satu cabang yang asasi dalam program hidup individu, malah ia merupakan tuntutan wajib bagi setiap orang.
 Ilmu akhlak berusaha membina dan memupuk rohaniah manusia,, membina insaniyyah, membentuk tingkah laku dan mengarahkan individu ke arah kebaikan dan ketinggian di samping mengingakan bahaya-bahaya keburukan dan kejahatan supaya masing-masing berusaha menjauhkan diri daripada terjebak dengan pengaruh-pengaruh sifat negatif.
 Oleh kerana ilmu akhlak ini menyentuh tentang tingkah laku manusia, tentang ketinggian budi dan rohaniah, ia juga dinamakan Ilmu Al-Suluk (Ilmu Tingkah Laku),Ilmu Hikmah dan Ilmu Tahdhib Al-Akhlak (Ilmu Penceriaan Akhlak). Jika dihubungkan ilmu ini dengan agama, tidak menjadi salah jika kita menamakan ilmu ini sebagai Ilmu Aqliyy.
 Untuk mencapai cita-cita pembinaan akhlak dan rohaniah manusia, Islam telah menggariskan beberapa prinsip utama; antaranya lain:
*         Beriman kepada Allah
*         Membenarkan risalah Muhammadiyyah dan mengamalkannya serta menjadikannya uswah hasanah
*         Membenarkan Al-Quran Al-Karim dan As-Sunnah beserta dengan mengamalkan dan berakhlak dengan perintah dan arahan kedua-duanya
*         Niat baik dan benar dalam melaksanakan tingkah laku yang baik
*         Sentiasa prihatin terhadap hukum halal haram
*         Berusaha mencari ilmu yang bermanfaat
*         Keadilan syara
*         Beriman dengan kebangkitan dan hari akhirat
 Demikianlah beberapa prinsip utama yang wajib dijadikan sebagai tempat berpijak bagi seseorang Muslim dalam kehidupan ini. Prinsip-prinsip tersebut jelas kepada kita merangkumi semua aspek rohaniyyah dan jasmaniyyah yang bersifat mutlak dan tepat penilaiannya. Oleh itu, bagi mencapai akhlak yang mulia dan diredhai oleh Allah seseorang itu wajib beramal dan berpegang kepada prinsip-prinsip tersebut. Apa yang penting ialah seseorang itu ialah sentiasa berhati-hati dalam menjalani hidup dengan mengarahkan pemikiran, pandangan dan amlan ke arah yang positif sesuai denganprinsip-prinsip tersebut. Serta sedaya upaya mungkin menghindarkan diri dari sifat-sifat dan gejala negatif.
 Sekarang dapat dilihat persamaan antara ilmu akhlak, moral dan etika, iaitu menetukan hukum atau nilai perbuatan manusia dengan keputusan baik atau buruk. Perbezaannya pula terletak pada ukuran masing-masing, di mana ilmu akhlak dalam menilai        perbuatan manusia menurut ukuran Al-Quran dan As-Sunnah, etika dengan pertimbangan akal fikiran dan moral dengan adapt kebiasaan yang umum berlaku dalam masyarakat.



AKHLAK YANG AGUNG
Bagi seorang Muslim, akhlak yang terbaik ialah seperti yang terdapat pada diri Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam keran sifat-sifat dan perangai yang terdapat pada dirinya adalah sifat-sifat yang terpuji dan merupakan uswah hasanah. Iaitu contoh tauladan terbaik bagi seluruh kaum Muslimin. Allah subhaanahu wa taaala sendiri memuji akhlak Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam di dalam Al-Quran sebagaimana firmanNya:
  Dan sesungguhnya engkau (Muhammad) benar-benar berakhlak agung. (Al-Qalam:4)
 dasar akhlak Islamiyyah terkandung di dalam risalah yang dibawa oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Risalah itu bersumberkan Al-Quran dan As-Sunnah yang dimanifestasikan oleh perbautan dan cara hidup Rasulullah sallallahu alaihi wasallam sendiri. Perilaku dan car hidup Rasulullah itu menjadi ikutan dan contoh tauladan untuk kesempurnaan hidup manusia baik jasmani mahupun rohani.
 Untuk mencapai tahap kesempurnaan peribadi yang mulia itu, Allah telah membekalkan manusia dengan persediaan semulajadi iaitu dengan berbagai-bagai naluri dan akal fikiran serta dihiasi pula dengan berbagai-bagai ilmu pengetahuan yang boleh menjadi pedoman hidup demi kepentingan membina tamadun di muka bumi ini. Oleh kerana kelemahan akal dan keterbatasan dalam menjangkau aspek alam, baik alam realiti mahupun alam ghaib, Allah menurunkan wahyuNya sebagai hidayah mutlak untuk digunakan oleh manusia dalam membina kehidupan dan tamadun serasi dengan nilai-nilai akhlak yang mulia. Di sinilah letaknya peranan risalah yang dibawa melalui Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bertujuan untuk membentuk satu dasar akhlak yang mulia dan bersifat mutlak untuk keperluan seluruh manusia.

KESYUMULAN AKHLAK ISLAM
Ciri khas akhlak Islam ialah kelengkapan dan luas bidangnya yang meliputi semua aspek perbuatan manusia sama ada mengenai dirinya, orang lain atau yang berkaitan dengan perseorangan atau kemasyarakatan dan kenegaraan. Tidak ada suatu pun perbuatan manusia yang terkeluar dan tidak diatur oleh peraturan akhlak Islam.
 Kesyumulan akhlak Islam ialah ia tidak berpisah dengan semua bidang-bidang kehidupan manusia. Ia menetapkan satu neraca terhadap seluruh tindak tanduk manusia. Akhlak Islam tidak mengakui sebarang pemecahan di dalam menetapkan penilaian ini.
 Asas keimanan kepada Allah adalah sendi-sendi aqidah Islam, manakala asa akhlak yang terbina di sekitar usaha dan amal untuk memenuhi segala tuntutan yang terkandung dalam sendi-sendi tersebut. Jelas di sini bahawa binaan akhlak yang mulia sebenarnya hanya dapat tegak di atas aqidah yang sahih dan syumul. Sedangkan sesuatu perbuatan yang pada zahirnya dianggap sebagai akhlak yang mulia tidak dapat teguh dan kekal sekiranya tidak ditegakkan di atas asas aqidah.
 Besarnya kedudukan akhlak Islam hinggakan hadeeth-hadeeth Rasulullah sallallahu alaihi wasallam merumuskan kedudukan akhlak sebagai:
  Sesunguhnya aku dibangkitkan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.
  Wahai Rasulullah sallallahu alaihi wasallam apakah Deen itu? Baginda menjawab: Akhlak yang baik.
  Sesungguhnya orang yang paling baik akhlaknya ialah yang paling baik Deennya.


CIRI-CIRI AKHLAK ISLAMIYYAH
 Antara cirri-ciri akhlak Islamiyyah ialah:
*         Bersifat mutlak dan menyeluruh: Akhlak Islamiyyah bersifat mutlak, tidak boleh dipinda atau diubahsuai, dikenakan kepada seluruh individu tanpa mengira keturunan, warna kulit, pangkat, tempat, dan masa.
*         Melengkapkan dan menyempurnakan tuntutan:  Ditinjau dari sudut kejadian manusia yang dibekalkan dengan pelbagai naluri, akhlak Islamiyyah adalah merangkumi semuaaspek kemanusiaan rohaniyyah, jasmaniyyah danaqliyyah, sesuai dengan semua tuntutan naluri dalam usaha mengawal sifat-sifat yang tercela (sifat-sifat mazmumah) untuk kesempurnaan insan, bukan untuk mengawal kebebasan peribadi seseorang.
*         Bersifat sederhana dan seimbang: tuntutan akhlak dalam Islam adalah sederhana, tidak membebankan sehingga menjadi pasif dan tidak pula membiarkan sehingga menimbulkan bahaya dan kerosakan.
*         Mencakupi suruhan dan larangan: Bagi kebaikan manusia, perlaksanakan akhlak Islamiyyah meliputi suruhan dan larangan dengan tidak boleh mengutamakan atau mengabaikan mana-mana aspek tersebut.
*         Bersih dalam perlaksanaan: Untuk mencapai kebaikan, akhlak Islmaiyyah memerintah supaya cara dan metod perlaksanaan sesuatu perbuatan dan tindakan itu hendaklah dengan cara yang baik dan saluran yang benar yang telah ditetapkan oleh akhlak Islamiyyah. Ertinya untuk mencapai suatu matlamat, cara perlaksanaannya mestilah bersih menurut tata cara Islam. Islam tidak menerima falsafah: Matlamat tidak menghalalkan cara.
*         Keseimbangan:  Akhlak dalam Islam membawa kesinambungan bagi tuntutan realiti hidup antara rohaniyyah dan jasmaniyyah serta aqliyyah, dan antara kehidupan dunia dan akhirat sesuai dengan tabii manusia itu sendiri. (sumber salah satu web-syukran kpd penulis asal)

International Conference UTM KL